D-team strandt in voorronde JCC
Zaterdag werd in Deventer de voorronde van de nationale Jeugd Club Competitie gehouden in de D-categorie (t/m 12 jaar). Met Samuel, Wytze, Auke en Jop hadden we een mooi team op de been gebracht, wel minder ervaren dan ons team van vorig jaar, maar met ruim voldoende talent.
De omstandigheden waren niet ideaal: temperatuur zo’n 30 graden en Samuel, Wytze en Jop waren de dag ervoor net terug gekomen van een zwaar schoolkamp (ijsjes eten, hydrateren, zwemmen, voetballen, spelletjes doen: erg vermoeiend allemaal!)
De eerste ronde moesten we tegen het sterke SMB 1 (een van de favorieten). Op bord 4 werd Jop redelijk overklast (zo’n partij waarbij het op het bord na een tijdje wemelt van de vijandelijke stukken, terwijl jouw stukken aan de kant van de tegenstander naast het bord staan). Op de andere borden zag het echter veelbelovend uit (met op een paar borden zelfs een stuk voorsprong). De strijd golfde echter behoorlijk op en neer en het eind van het liedje was dat alleen Auke won en Wytze blij mocht zijn met remise. Niettemin: een 1.5-2.5 nederlaag tegen zo’n sterk team ia niet slecht!/
In ronde 2 tegen ASA 3 revancheerde Jop zich met een vlotte overwinning, maar lieten onze andere spelers zich wegspelen: wederom een op en neer golvende strijd met volop kansen met uiteindelijk toch de tegenstander die aan het langste eind trok. Deze nederlaag was wel teleurstellend want ASA 3 was een van de zwakkere teams.
Het beeld van deze wedstrijd liet zich ook steeds weer zien tijdens de overige ronden: kansen genoeg, maar ze werden vaak niet afgemaakt. Ik heb de indruk dat vooral eindspelkennis tekort schiet: bv. hoe manoeuvreer je in een stelling met alleen maar wat torens en pionnen? Onze tegenstanders deden dat ook niet foutloos maar toch wel beter dan wij. Nou ja, dat is een puntje waaraan gewerkt kan worden!
Ook de hitte en de kampvermoeienissen eisten naarmate het toernooi vorderde hun rol. Gelukkig liet het team zich niet uit het veld slaan en ging iedere ronde weer goedgemutst de strijd aan!

Ondanks alle inzet kwamen we uiteindelijk niet verder dan 1 overwinning en 1 gelijkspel. Daarmee eindigden we op de 7e plaats.
Opvallend was de prettige sfeer waarin het toernooi verliep: alle kinderen (niet alleen de onze) gingen vriendelijk met hun tegenstander om en een winst of verlies werd op gepaste wijze gevierd of betreurd.
Winnaar werd het Apeldoornse Schaakstad, tweede en derde de eerste teams van ASA en SMB. Deze drie teams kwalificeren zich voor de halve finales die in het najaar plaatsvinden.



Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!