Eerste Gelderse Meidentoernooi
Afgelopen zondag werd door de Nijmeegse Meidenschaakclub het eerste Gelderse Meidenschaaktoernooi georganiseerd. Van onze club waren Ayla, Hannah, Thalia, Zara en Jaimy erbij (ja, ja, er was een tijd dat schaken een exclusieve mannenaangelegenheid was, maar die tijd raakt toch wel een beetje voorbij…). De organisatie had flink haar best gedaan er een goed toernooi van te maken: we hadden een mooie ruime speelzaal, er was een groot tuinschaakbord, er waren schaakpuzzels, een boekenstandje en een tafel met kleurplaten. Dus in de tijd tussen de partijen hoefde niemand zich te vervelen.
Het deelnemersveld bestond uit 36 meisjes, verdeeld in een A- en een B-groep. Ayla was ingedeeld in de A en toen daar een oneven aantal deelnemers bleek te zijn, werd ook Hannah bij die groep gevoegd. Thalia, Jaimy en Zara speelden in de B.
Voor de eerste ronde waren de meeste van onze speelsters best zenuwachtig, maar eenmaal achter het bord kwamen ze gauw in hun spel en speelden goed. Alleen Hannah, die liever in de B was gebleven, had wat moeite en kwam pas later in het toernooi goed in haar spel. Ook Ayla – die al een tijdje niet meer geschaakt had – had wat opstartproblemen.





In de B echter liep het op rolletjes: er werden behoorlijk wat overwinningen binnengesleept en soms werd ook uit een verloren stelling nog pat gepeurd. Het viel me op dat er ook al redelijk ‘volwassen’ gespeeld werd: niet meer in het wilde weg slaan-wat-je-slaan-kunt, maar er werd steeds gezocht naar de beste zet in de stelling, er werd verdedigd als het nodig was en op mat gespeeld als dat kon! Ook werd er minder twijfelend gespeeld dan in gemixte toernooien.
Eveneens opvallend was de prettige sfeer tussen de speelsters onderling. Oké: na afloop keek de winnares altijd wel wat blijer dan de verliezeres maar het werd niet erger gemaakt dan het was. Een van de organisatoren zei ook dat hij (ja, er waren ook een paar ‘hij’-s betrokkenen bij de organisatie) nog nooit zo’n stil toernooi meegemaakt had. Aanwezigheid van drukke jongetjes bij een toernooi geeft altijd wel wat sjeu vind ik, maar hun àfwezigheid is ook weleens lekker;-).
Er werd natuurlijk niet alleen met veel plezier geschaakt. Er werd ook gepresteerd! Heerlijk om te zien dat onze speelsters veel partijen wonnen, maar Thalia stal toch wel de show: na 4 ronden had ze de volle 4 punten en deelde daarmee de kop met twee andere meisjes. In de 5e ronde verloor ze van de uiteindelijke winnares, maar in de 6e en laatste ronde kwam ze terug met weer een klinkende overwinning en legde daarmee beslag op de 2e plaats in de B-groep. Gefeliciteerd, Thalia!
Jaimy eindigde met 3.5 punt op de 6e plaats en Zara werd met een half punt minder 10e.
In de A-groep eindigden Ayla en Hannah in de onderste regionen, helaas. We kunnen alleen maar speculeren waar ze geëindigd waren als ze in het begin wat sneller ‘warmgedraaid’ waren…

Gezien het succes mogen we verwachten dat er volgend jaar weer zo’n leuk Meidentoernooi komt en ik denk dat we ook dan weer met een flink aantal Zutphense Meisjes van de partij zullen zijn!
Voor alle uitslagen: klik hier
Jos Landsheer




Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!